Nye lodsbåde til Danpilot
 

Nye lodsbåde til Danpilot

23-01-2017 10:10

To store, nye lodsfartøjer leveret fra Baltic Workboats Shipyard er et led i den løbende fornyelse af DanPilots flåde.

 

Tekst og foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amtsavis.

 

Den spritnye lodsbåd, Danpilot Alfa, skal have base i Gedser.

 

- Den er en væsentlig styrkelse af vores operationsmuligheder i Østersøen. Vi har pligt til at lodse, så vi skal under alle forhold ud til skibene. Det kan i hårdt vejr knibe med de nuværende mindre fartøjer. Derfor sker det, at lodsen må til eller fra borde ved Bornholm i stedet, forklarer chef for teknik og vedligehold i Danpilot i Svendborg, Anders L. Thomsen.

 

Staten på indkøb

Det nye lodsfartøj er det første, Danpilot får leveret fra Baltic Workboats Shipyard i Estland. Danske skibsbyggere vil måske undre sig over, at lodsbåden er bygget i Baltikum. Forklaringen er, at Danpilot er en statslig virksomhed.

 

Derfor skal opgaver af denne størrelse ud i EU-licitation og overlades til den, der byder mest fordelagtigt. Til februar følger fra samme værft søsterskibet Danpilot Bravo. Det får base på lodseriet i Skagen.

 

Sødygtig

Den 20 meter lange lodsbåd er standard-typen WP 2000. Skroget med en karakteristisk, sylespids bulb er konstrueret specielt til hurtig og sikker sejlads i høj sø. Skrogkonstruktionen med dobbelt-knækket spant medvirker også ifølge værftet til en blødere sejlads i høj sø samt til at reducere vandsprøjt på dækket.

 

De nye lodsbådes topfart oplyses til 31 knob. Den normale arbejdsfart er på omkring 22 knob. Ved marchhastigheden bruger det brændstofoptimerede Volvo Penta-maskineri omkring 140 l diesel i timen. De to motorer leverer i alt 958 kW eller ca. 1300 hk på de to propeller.